برای دریافت مشاوره با کارشناسان و آموزش مناسب ، با شماره 09177062806 تماس بگیرید

دلیل کاهش ارزش(پرمیوم) یک اختیار خرید زمانی که قیمت سهام پایه افزایش دارد چیست؟

دلیل کاهش ارزش(پرمیوم) یک اختیار خرید زمانی که قیمت سهام پایه افزایش دارد چیست؟

 

آیا در مورد اینکه چرا قیمت اختیار خرید شما با وجود اینکه سهام بالا رفته است، کاهش پرمیوم داشته است، فکر کرده اید؟ برای فهمیدن این موضوع ،درک عواملی که بر قیمت گذاری اختیار معامله ها تأثیر می گذارند بسیار مهم است.

حتما این اتفاق برای شما هم افتاده که یک اختیار خرید ،معامله کرده ایم که با وجود افزایش قیمت سهام، ارزش(پرمیوم) آن کاهش یافته است.همه ما می دانیم که سهام و اختیار معامله ها ابزارهای سرمایه گذاری کاملاً متفاوتی هستند.

نکته: قیمت سهام تنها یکی از عوامل متعددی است که بر ارزش یک اختیار معامله تأثیر می گذارد .

قیمت گذاری اختیار معامله ها مشکل است و بدون رعایت قواعد آن می تواند کاملاً گیج کننده باشد.

این پدیده به وفور اتفاق می افتد

در ابتدا ممکن است به نظر برسد که مشکلی پیش آمده. فکر می‌کردید که سهام افزایش می‌یابد، و بنابراین یک اختیار خرید ،خریدید. اکنون سهام بالاتر رفته است (طبق پیش بینی شما)، اما شما در حال ضرردهی هستید! چه خبره؟؟چه خبرهههههه؟؟؟

این اتفاق غیرعادی نیست. در واقع، این اتفاق هر ماه برای هزاران معامله گر می افتد. به همین دلیل است که درک ارزش اختیار معامله ها برای موفقیت شما بسیار مهم است.

رابطه قیمت سهام و قیمت اعمال

وضعیت اختیار(درسود،بی تفاوت،درزیان) مهمترین عامل در تعیین ارزش یک اختیار سهام است. قیمت اعمال قیمتی است که خریدار اختیار خرید، سهام را قبل رسیدن به سررسید خریداری کرده است.به این معنی که باید در روز سررسید سهام را با قیمت اعمال بخرد.

 

ارزش ذاتی

هنگامی که قیمت سهام بالاتر از قیمت اعمال است، اختیار خرید در سود (ITM) در نظر گرفته می شود. زمانی که قیمت اعمال از قیمت سهام بالاتر باشد، وضعیت معکوس می‌شود و اختیار خرید درزیان (OTM) در نظر گرفته می‌شود. یک اختیار معامله بی تفاوت (ATM) اختیار معامله ای است که قیمت آن برابر (یا تقریباً برابر) قیمت سهام باشد.

ارزش ذاتی

ارزش اختیار معامله خرید شما ممکن است کاهش داشته باشد زیرا زیادی در زیان است و معامله گران امیدی به اعمال آن ندارند.

یک اختیار معامله OTM ارزش ذاتی ندارد، بنابراین قیمت آن شامل ارزش زمانی و امید به نوسان احتمالی است که به عنوان ارزش خارجی شناخته می شود

ارزش زمانی به سرعت کاهش می یابد

ارزش زمانی بدترین دشمن شما به‌عنوان خریدار اختیار است، زیرا ارزش اختیار خرید شما را هر روز کمتر می کند. بنابراین، ارزش یک اختیار معامله در زمان سررسید، تنها مقداری است که درسود است.که به آن ارزش ذاتی می گوییم.

سهام داران(سهام پایه) نگرانی در مورد ارزش زمانی ندارند زیرا آنها می توانند سال ها سهام داشته باشند و ارزش سهام به خاطر گذر زمان کاسته نشود. اما اختیار معامله ها عمر محدودی دارند که در تاریخ سررسید به پایان می رسد. بنابراین قیمت سهام باید در زمان سررسید بالاتر از قیمت اعمال باشد تا اختیار ارزش ذاتی  داشته باشد.

کاهش نوسانات بازار

همانطور که در بالا ذکر کردم،قیمت اختیار معامله های OTM شامل ارزش زمانی و امید به نوسان احتمالی هستند.منظور از نوسان ، نوسان قیمت سهام پایه است که احتمال درسود رفتن و یا پرسودتر شدن اختیار را بوجود می آورد. هر چه یک سهم نوسانات بیشتری داشته باشد، شانس “نوسان” به سمت قیمت اعمال بیشتر است.

نوسانات ضمنی

نوسانات ضمنی

هر چه نوسانات ضمنی یا Vega بیشتر باشد، یک اختیار معامله ارزش بیشتری دارد. به طور کلی، اگر نوسانات ضمنی کاهش یابد، حتی اگر سهام افزایش یابد، اختیار معامله خرید شما ممکن است ارزش خود را از دست بدهد.

سود سهام پایه

سود سهام جذابیت نگهداری سهام را افزایش می دهد به جای اینکه اختیار خرید را بخریم.چون خریداران اختیار خرید تا زمانی که واقعا سهام را در سبد خود نداشته باشند، حق دریافت سود سهام را ندارند. بنابراین، هرچه سود سهام بیشتر اعلام شود ، پرمیوم اختیار خرید را کاهش می یابد.

نرخ بهره

نرخ بهره

نرخ بهره می تواند برقیمت اختیار خرید تاثیر بگذارد.با افزایش نرخ بهره، حق بیمه اختیار خرید افزایش می یابد و کاهش نرخ بهره به خریداران اختیار خرید زیان می زند

4.9/5 - (40 امتیاز)
ارسال دیدگاه
Click to Hide Advanced Floating Content
برای دریافت کد بازار مشتقه و اختیار معامله بروی لینک زیر کلیک کنید کد اختیار از کارگزاری گنجینه