برای دریافت مشاوره با کارشناسان و آموزش مناسب ، با شماره 09177062806 تماس بگیرید

اختیار معاملات تبعی

اختیار معاملات تبعی

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار؛ امکان اعمال سیستمی «اختیار معاملات فروش در سررسید» فراهم شد

 

اختیار معاملات تبعی : سید مهدی پارچینی گفت: با بهره‌برداری از این سامانه، دارندگان اوراق اختیار فروش تبعی می‌تواند مطابق موعدهای زمانی اعلامی در اطلاعیه بورس به طور شخصی و بدون نیاز به مکاتبه یا مراجعه حضوری به کارگزاری درخواست اعمال و نوع اعمال خود را ثبت کنند؛ به این ترتیب کل فرآیند اعمال به طور سیستمی از لحظه ارسال درخواست تا زمان اعمال طی خواهد شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران به نقل از سنا، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این مدیریت برای تسهیل شرایط استفاده‌کنندگان و کاهش خطای انسانی در رویه دستی که گاه با خطای انسانی همراه بود، با ایجاد کارگروهی شامل از مدیریت فناوری اطلاعات سبا، مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازارسرمایه، شرکت‌های ارایه دهنده خدمات برخط، شرکت مدیریت فناوری، شرکت بورس و فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری تشکیل داد و با کمک آنها سامانه «اعمال مکانیزه اوراق اختیار فروش تبعی» طراحی و پیاده سازی کرده است.
سیدمهدی پارچینی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این سامانه دارندگان اوراق اختیار فروش تبعی می‌تواند مطابق موعدهای زمانی اعلامی در اطلاعیه بورس به طور شخصی و بدون نیاز به مکاتبه یا مراجعه حضوری به کارگزاری درخواست اعمال و نوع اعمال خود را ثبت کنند؛ به این ترتیب کل فرآیند اعمال به طور سیستمی از لحظه ارسال درخواست تا زمان اعمال طی خواهد شد.
او خبر داد: در حال حاضر شرکت‌های کارگزاری در حال اخذ تاییدیه سامانه‌های خود از مدیریت فناوری سازمان هستند و انشاالله از ابتدای سال ۱۴۰۱ فرایند اعمال در سررسید کلیه اوارق اختیار فروش تبعی با استفاده از این سامانه اجرا خواهد شد.
پارچینی، استفاده از اختیار معامله فروش را یکی از ابزارهای مالی مورد استفاده توسط سرمایه‌گذاران خرد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به منظور پوشش ریسک دانست و گفت: به این نحو که ناشر اختیار این حق را به دارنده اوراق اختیار فروش می دهد که در سررسید تعیین شده در صورتی که قیمت سهام کمتر از قیمت تضمین شده باشد، نسبت به فروش سهام خود به ناشر این اوراق با قیمت تضمینی، اقدام کند.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: از سال ۱۳۹۹ تاکنون سازمان بورس، سهامداران عمده عرضه‌کننده سهام در عرضه‌های اولیه را با هدف جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خرد، ملزم به واگذاری اوراق اختیار فروش تبعی ضمنی با سررسید یک ساله و با نرخ تضمینی حداقل ۲۰ درصد کرده است.
او تصریح کرد: با توجه به گسترش استفاده‌کنندگان از ابزار مالیِ «اختیار فروش تبعی» و نیز افزایش قابل توجه ناشران این اوراق با هدف بیمه سهام و یا تامین مالی که توسط سهامداران عمده شرکت‌ها انجام می‌شود، اکنون بنابر مصوبه اخیر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، این ابزار توسط بازارگردان ها نیز قابل استفاده خواهد بود.
پارچینی از مزیت‌های این سامانه به ارسال مستقیم درخواست توسط سرمایه گذار، کاهش خطای انسانی و امکان طی فرایند اعمال با تعداد قابل توجه در یک روز معاملاتی اشاره کرد.
یادآور می‌شود؛ اختیارمعامله ها انواع اوراقی هستند که اختیار معامله یک دارایی را در آینده به سرمایه‌گذار می‌دهند. اوراق اختیار فروش تبعی که در ایران به عنوان بیمه کردن سهام از آن یاد می‌شود، در حقیقت، ابزاری است که به‌وسیله آن نوسانات و زیان سهام بیمه می‌شود.
عرضه‌کننده این اوراق شرکت (ناشر) و یا سهامدار عمده است که هدف آن‌ها ایجاد تضمین و اطمینان نسبت به سهام است

لطفا امتیاز دهید
ارسال دیدگاه
Click to Hide Advanced Floating Content
برای دریافت کد بازار مشتقه و اختیار معامله بروی لینک زیر کلیک کنید کد اختیار از کارگزاری گنجینه